Veer zeen Zitterd!

Gijsen Optiek

In deze speciale blog 'Veer zeen Zitterd' lichten wij elke dag een lokale ondernemer van Sittard uit. Door de Corona crisis is de historische binnenstad van Sittard tijdelijk niet meer zo druk en gezellig als eerst. Echter kun je natuurlijk nog steeds terecht bij lokale ondernemers voor de mooiste en lekkerste producten, maar dan op een ietwat andere, veiligere manier!

Vandaag komt Gijsen Optiek aan bod! Lees hieronder het interview.


Hallo Helene, jullie zaak is een familiebedrijf. Vertel er eens over. Ik ben Helene Gijsen en ik ben de derde generatie binnen Gijsen Optiek. De zaak was eerst van mijn opa en daarna heeft mijn vader het van hem overgenomen. In 1953 is mijn opa gestart met de optiek op de Steenweg. In 1987 zijn we naar de Limbrichterstraat verhuisd en in 2001 naar de Brandstraat. Sinds 2013 zitten we hier op deze locatie waar eerst de Rabobank lag. We verkopen zonnebrillen, gewone brillen, lenzen en sinds september vorig jaar hebben we ook het onderdeel ‘horen’ erbij.

En toen kwam de corona crisis. Hoe ging dat? We zijn niet gesloten geweest. Alleen op de koopavond zijn we tijdelijk niet open. We hebben alle maatregelen zo goed mogelijk geprobeerd na te leven. We zorgen dat de mensen op afstand blijven en met onze digitale apparatuur proberen we de mensen zo goed mogelijk te helpen. Ook kunnen we hierdoor de lenzen controles blijven doen op een veilige manier. Wel minder klanten, lijkt me. Het was heel erg rustig ja. Veel winkels waren dicht, omdat er zo weinig mensen op straat liepen. Maar nu merk je dat het weer wat aantrekt. Het is voor iedereen wennen, maar we zetten onze schouders eronder en we hopen hier dat we hier met z’n allen goed uitkomen.

Ik zag dat jullie ook een bezorgdienst hebben. Af en toe doen we ook bezorgen inderdaad. In de 046 regio, zo ongeveer. Soms hebben we ook uitzonderingen en rijden we wat verder. Buiten de regio worden producten gratis verzonden. Mensen kunnen veilig pinnen aan de deur als er iets gebracht wordt.

En hoe doen jullie dat in de winkel? We maken alle brillen na het passen meteen schoon. We wassen vaak onze handen en houden goed de anderhalve meter afstand aan. We hebben een brillenmerk dat we online aanbieden, maar het makkelijkste is toch om voor het kopen van een bril naar de winkel te komen. Een bril moet bijgesteld worden, de oogmeting moet gedaan worden, je wilt hem even passen. Dat wordt lastig online. Daarnaast kunnen we beter advies geven natuurlijk!

Check de Facebookpagina van Gijsen Optiek!

Gijsen Optiek - Facebook