Veer zeen Zitterd!

Mondzorg Maud

In deze speciale blog 'Veer zeen Zitterd' lichten wij een lokale ondernemer van Sittard uit. De historische binnenstad van Sittard staat bekend om de grote hoeveelheid speciaalzaken. Samen met de bekende ketens vormen zij het winkelcentrum van Sittard. Door de Corona crisis is winkelen en recreëren in de binnenstad de komende tijd niet helemaal zoals we het gewend zijn. Echter kun je natuurlijk nog steeds terecht bij lokale ondernemers voor de mooiste en lekkerste producten, maar dan op een ietwat andere, veiligere manier!

Vandaag komt Mondzorg Maud aan bod! Lees hieronder het interview.


Hoi Maud, vertel eens over jezelf. Mijn naam is Maud Houben en ik ben mondhygiënist. Dat doe ik al 11 jaar met heel veel plezier. Ik heb sinds vorig jaar hier mijn eigen praktijk op de Walramstraat 1 in Sittard, Mondzorg Maud.

Heb je dit altijd al willen worden van kleins af aan? Ik krijg vaak van mensen of patiënten te horen: hoe heb je dat nou kunnen studeren, dat is toch vies? Mensen zijn toch ook vaak wel een beetje bang voor de tandarts. Dus ergens snap ik het, maar ik vind het juist heel leuk om te doen, omdat ik mensen kan helpen. Van kleins af aan heb ikzelf niet het sterkste gebit gehad. Bij klachten vond ik het dan ook fijn dat de tandarts dit voor mij kon oplossen. Ik was eigenlijk helemaal niet bang voor de tandarts, het heeft juist mijn interesse gewekt voor het vak. Wat ik leuk vind, is dat je met mensen bezig bent, je hebt interactie met ze en je kan ze helpen. Een stralend gebit is vaak het eerste wat je opvalt.

Heb je ook altijd je eigen praktijk willen beginnen? Niet direct. Ik ben na mijn studie werkzaam geweest bij twee praktijken. Hier heb ik veel ervaring opgedaan. Na 9 jaar was ik toe aan meer uitdaging én zelfstandigheid. Sinds januari 2019 ben ik mijn eigen praktijk gestart.

Wat doet een mondhygiënist? Een mondhygiënist richt zich op preventie en mondverzorging. Ik zorg er voor dat er geen tandvleesontstekingen en gaatjes ontstaan, zodat het gebit zo lang mogelijk behouden kan worden. Ook help ik de kinderen (en tegenwoordig ook veel volwassenen) die een beugel hebben, om hun mond in deze periode goed gezond te houden. Wat wel fijn is om te weten: voor een bezoek aan een mondhygiënist heb je geen verwijzing nodig en voor kinderen tot 18 jaar wordt de behandeling 100% vergoed.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw patiënten zich op hun gemak voelen? Dat is soms best een uitdaging, maar daar hou ik wel van. Een kennismaking voorafgaand aan de behandelingen is dan ook zeer belangrijk, evenals de tijd nemen voor de patiënt. Een eerste afspraak bij Mondzorg Maud is dan ook een intake afspraak. Ik ga tijdens de intakebehandeling nog geen uitgebreide reiniging uitvoeren. Ik weet dan überhaupt nog niet hoe de mond eruit ziet en wat de wensen zijn van de patiënt. Hoe verloopt zo’n eerste afspraak dan wel? Nou, de patiënt en ik maken kennis met elkaar en ik beoordeel in die afspraak ook de conditie van het tandvlees, dit bespreken we en stellen dan samen een behandelplan op en plannen eventuele vervolgsafspraken in. Mijn doel is dan ook dat de mensen met een prettig gevoel de deur uitlopen.

Waarom heb je gekozen voor deze plek voor je praktijk? Het ligt centraal, er is parkeergelegenheid en het is ook fijn dat er binnen het pand nog meer disciplines zijn gevestigd. Zo zit ik niet helemaal alleen en heb ik altijd wel collega’s om me heen.

We zitten nu in een beetje rare tijd. Je hebt ook een tijdje je beroep niet kunnen uitoefenen. Hoe was dat voor je? Dat was even schrikken. Je bent net gestart met je eigen praktijk en dan komt Corona om de hoek kijken. Je weet ook niet wat het precies is, hoe lang het gaat duren en wat het betekent voor mijn beroep. Ik ben zes weken dicht geweest toen. Daarna mocht ik als één van de eerste beroepsgroepen het werk weer oppakken. Dat komt doordat wij altijd al erg strikte hygiëneprotocollen moesten handhaven. Met een paar kleine aanpassingen konden we voorzichtig weer beginnen. Voorzichtig houdt in dat we de patiënten eerst laten spoelen met een spoelmiddel, werken met een extra gezichtsscherm en we plannen wat meer tijd in zodat de patiënten elkaar niet tegenkomen in de wachtkamer.

Toen je het nieuws kreeg om weer te mogen beginnen, stroomden toen de aanvragen weer binnen? Ja, ik had het meteen druk met telefoontjes en mails, dus dat is heel positief. Het is heel fijn om te horen dat de mensen je hebben gemist. Nog een flinke tegenvaller is dat door Corona de prijzen van de verbruiksartikelen enorm in prijs gestegen. Mondkapjes zijn bijvoorbeeld tien keer zo duur geworden, ook handschoenen zijn duurder. De hele behandeling is eigenlijk duurder geworden. Ook door het spoelen van tevoren en dat je meer de tijd moet nemen. Sinds 1 augustus is er een extra tarief bijgekomen dat tandartsen en mondhygiënisten bij iedere behandeling extra mogen declareren om zo in de onkosten tegemoet te komen. Dit extra tarief ga ik niet toepassen en doorberekenen naar de patiënten. We hebben het mijn inziens allemaal moeilijk in deze coronatijd en dan vind ik het niet gepast om daar de patiënt nog eens extra voor te laten betalen. We moeten er juist voor elkaar zijn in deze tijd.

Check de Facebookpagina van Mondzorg Maud!

Mondzorg Maud - Facebook