Veer zeen Zitterd!

Pearle

In deze speciale blog 'Veer zeen Zitterd' lichten wij elke dag een lokale ondernemer van Sittard uit. Door de Corona crisis is de historische binnenstad van Sittard tijdelijk niet meer zo druk en gezellig als eerst. Echter kun je natuurlijk nog steeds terecht bij lokale ondernemers voor de mooiste en lekkerste producten, maar dan op een ietwat andere, veiligere manier!

Vandaag komt Pearle aan bod! Lees hieronder het interview.


Vertel eens iets over jou, want we kennen Pearle allemaal natuurlijk wel! Mijn naam is Marcel Smeets. Sinds 1993 werk ik al in het optiek vak. Ik ben altijd werkzaam geweest hier in Sittard bij Pearle. Mijn carrière ben ik begonnen als leerling opticien en ik ben nu uiteindelijk franchise eigenaar. Dat ben ik hier sinds januari 2013. Vorig jaar hebben we in Born een tweede winkel geopend. Dat was een bestaande optiekzaak. Die hebben we overgenomen en we hebben daar een Pearle van gemaakt. Ook dat is een franchise zaak. Het is een eigen winkel dus. Elke euro moet je zelf investeren en dergelijke, maar je doet dan zaken met Pearle zoals bijvoorbeeld de inkoop.

Jullie hebben een brede collectie, zie ik. We hebben voor iedereen een passende bril. Ook voor iedere portemonnee. Van een paar tientjes tot een paar honderd tot 1000 euro heb je hier een bril. Ook voor iedere look hebben we wat. De ene wil een wat trendy model, de ander liever wat conservatiefs of wat kleurrijks. Alles hebben we in huis. Wat we natuurlijk ook hebben, zijn de lenzen. Deze worden altijd speciaal aangemeten. Ook doen we hier oogonderzoeken.

Hoe doen jullie nu de oogmetingen of een passende bril aanmeten? Het uitzoeken van een bril gebeurt gewoon in de winkel. Alle brillen die worden gepast worden netjes opzij gelegd. Zo kunnen we ze netjes reinigen voordat ze weer in de rekjes gehangen worden. Je houdt ook altijd de gepaste afstand. De oogmetingen doen we in de oogmeetruimte met al het materiaal dat daar voorzien is. We hebben nieuwe oogmeetapparatuur aangekocht. Dat is digitaal. Zo raken we de klant niet meer aan. Ook hebben we mondkapjes en handschoenen. Ook hebben we zogenaamde ‘gezichts shields’ zodat als het nodig is we toch dichterbij de klant kunnen komen. Aanraken hoeven we in principe niet, alleen af en toe met de testbril, maar daarvoor zijn we dus beschermd. De plexiglas schermen hebben we ook hier, bijvoorbeeld bij de toonbank en bij de tafels waar we met onze klanten aan kunnen zitten.

Hoe ging het in het begin van de corona crisis? We zijn altijd open gebleven. De bedrijfsleider in Born en ik hebben toen allebei alleen de winkels gedraaid. Na twee weken zijn er mondjesmaat wat medewerkers bij komen werken. Nu draaien we weer op volle kracht. De eerste weken werden we vooral gebeld om bijvoorbeeld een bril bij te laten stellen of om contactlenzen te bestellen. Nu zijn we alweer een aantal weken open en het gaat goed. Het gaat niet zoals voorheen. We hebben nog steeds niet de omzet die we eerst hadden en dat zal misschien ook nog wel even duren. Een paar weken geleden kwamen de mensen natuurlijk ook nog niet, want toen mocht het officieel nog niet. In onze branche hebben we het geluk dat mensen het product gewoon nodig hebben. Een tijdje zonder kan, maar op een gegeven moment heb je weer lenzen nodig bijvoorbeeld. Daarom hebben we nu ook redelijk weer wat klandizie teruggekregen.

Zijn er dingen die je na de crisis nog steeds zou willen doen? De nieuwe apparatuur blijft natuurlijk. Dat was een flinke investering. De beschermingsmiddelen, zoals de handschoenen, zijn misschien wel dingen die we eigenlijk sowieso zouden kunnen blijven gebruiken. Alleen de plexiglas schermen zou ik weghalen als dat weer mag. Dan ziet de winkel er een stuk opener en vriendelijker uit.

Ga eens langs bij Pearl!