Veer zeen Zitterd!

Restaurant Hunker

In deze speciale blog 'Veer zeen Zitterd' lichten wij elke dag een lokale ondernemer van Sittard uit. Door de Corona crisis is de historische binnenstad van Sittard tijdelijk niet meer zo druk en gezellig als eerst. Echter kun je natuurlijk nog steeds terecht bij lokale ondernemers voor de mooiste en lekkerste producten, maar dan op een ietwat andere, veiligere manier!

Vandaag komt Restaurant Hunker aan bod! Lees hieronder het interview.

Vertel eens wie jullie zijn! Jeroen: Wij zijn Jeroen, Lieke en Ward en samen zijn wij in november 2018 Restaurant Hunker begonnen. Hunker is fine dining. Verrassende en moderne gerechtjes. We willen de mensen een avondje uit bieden en verrassen met onze keuken en onze dranken erbij.

Hoe zijn jullie erop gekomen om samen Hunker te beginnen? Lieke: We kennen elkaar van Café De Buren. Ward werkte daar in de keuken als afwasser en wij in de bedening. Het was een echt eetcafé. We hebben altijd samen het idee gehad dat we dit ook heel goed zouden kunnen. Misschien dat Jeroen en ik er toen wat serieuzer over na zijn gaan denken. Ward was toen nog op hoog niveau aan het leren. Hij heeft toen gezegd dat hij echt nog meer wilde leren. Dat we nog even moesten wachten op hem, haha! Dat is achteraf denk ik ook goed geweest dat hij de rem daarin was. Steeds meer werden onze ideeën groter en kwam dit pand vrij. Toen durfden we nog niet echt meteen, maar het bleef maar leegstaan en uiteindelijk was dit toch wel de perfecte plek voor ons. Net van de Markt af, juist niet de massa, maar dat mensen echt voor je moeten kiezen. Toen is het balletje gaan rollen van investeerders zoeken tot onze eigen baan opzeggen.

Waar heb je eerst in de leer gezeten Ward? Mijn allereerste jaar van de koksopleiding ben ik begonnen bij Café De Buren. Daarna heb ik eerst nog bij Hof van Herstal gewerkt in Echt en een jaar bij Kasteel Eyckholt. Vervolgens ben ik naar De Kristalijn in Genk gegaan. Dat was voor mij dus het eerste restaurant met een ster. Dat was voor mij het eerste jaar op echt hoog niveau, dus ik vond het te vroeg om dan al samen een restaurant te beginnen. Er viel nog veel meer te leren. Hierna ben ik naar Cadzand gegaan. Daar ligt Pure C. Toen ik daar klaar was, heb ik nog een half jaar gewerkt in Roermond bij XO. Toen merkte ik dat ik veel geleerd had in Zeeland. Dat was wel het moment dat ik dacht: Oke, nu ben ik er klaar voor.

Hoe zijn jullie op de naam Hunker gekomen? Jeroen: Die hebben we niet zelf bedacht. We hebben daar echt zo lang over nagedacht! Dat vonden we eigenlijk het moeilijkste van een restaurant beginnen, haha. Er werden allerlei suggesties door vrienden en kennissen aangedragen, maar dé naam zat er niet tussen. Een vriend van mij hebben we toen ingeschakeld, omdat hij grafisch vormgever is. Hij kwam uiteindelijk met Hunker. Het vat mooi samen wat we doen. Je kunt het in veel zinnen gebruiken en er een grappige twist aan geven.

Waar halen jullie de inspiratie vandaan voor jullie gerechten? Ward: Ik bedenk ze meestal zelf. Soms overleg ik nog met de andere twee koks in de keuken. Ik heb wel vaak een idee of een richting die ik op wil. Het finetunen duurt meestal het langst. Totdat ik het zelf goed vind. Jeroen: Dat is het vooral. Ward is zo kritisch en perfectionistisch, dat wij het pas weten als de puntjes op de i staan. Dan laat hij ons pas wat proeven. Lieke: In die anderhalf jaar dat we bezig zijn, hebben we ook echt gemerkt dat het een creatief proces is. Ward is echt een kunstenaar wat dat betreft! Hij laat zich inspireren door dingen die hij ziet, maar ook door de seizoenen bijvoorbeeld. Jeroen: We hebben geen specifieke keuken. Anders beperk je jezelf en dat willen we juist niet. Ward: Dan kun je ook veel leukere combinaties maken. Dan kun je bijvoorbeeld Arabische specerijen combineren met iets uit Nederland, wat voor een verrassende combinatie zorgt.

Hoe vaak veranderen jullie het menu? Ward: We veranderen niet het hele menu in 1x. We proberen om de 2-3 weken een gerechtje te vervangen zodat we na twee maanden een volledig nieuw menu hebben.

Toen jullie dicht moesten, hoe gingen jullie daar mee om? Jeroen: We zagen het wel al een beetje aankomen, alleen hadden we het niet die dag verwacht. Een half uur voordat we opengingen werd dat besloten. We moesten toen snel alle mensen afbellen.

Wat zijn jullie gaan doen toen jullie dicht waren? Jeroen: Je weet niet wat je te wachten staat. Hoe lang het gaat duren bijvoorbeeld. Dat onzekere was en is moeilijk. Lieke: We hebben wel wat kleine klusjes gedaan, maar we hebben een redelijk nieuwe zaak. De muren verven of dingen opknappen hoefden wij niet te doen. Jeroen: De keuken is wel een aantal dagen bezig geweest: wat nieuws proberen, nieuwe recepten en groente fermenteren.

Jullie hebben nu Hunker at Home, maar daar zijn jullie niet meteen mee begonnen. Hoe komt dat? Lieke: We hebben er heel bewust mee gewacht. Iedereen startte er in het begin mee wat ons een beetje het gevoel gaf of er geen overkill was aan deze service. Staan mensen dan nog op ons te wachten? Los daarvan, hoe zou je het dan kunnen doen? Hunker is een beleving, hoe ga je dat bij mensen thuiskrijgen? Hoe ga je het verpakken? Je merkt dat de sluiting toch wel lang duurt, dus hebben we toch besloten te starten met een Hunker at Home menu op onze manier. Jeroen: Dit hebben we ook met name gedaan om onze gasten niet uit het oog te verliezen en zij ons. Lieke: We hadden het gevoel dat we een beetje van de radar verdwenen. Mensen zeiden wel dat dit niet zo was, maar dat was gewoon ons gevoel. We wilden toch weer iets doen voor onze gasten. En zelf ook weer aan de slag zijn!

Hoe zijn jullie op het concept van Hunker at Home gekomen? Jeroen: We hebben niet helemaal zelf het wiel opnieuw uitgevonden. Daar schamen we ons ook niet voor. Ward: We waren natuurlijk wat later, dus konden we goed kijken hoe de horeca om ons heen het deed om daar goede dingen uit te halen. De filmpjes die de mensen thuis kunnen kijken hebben we ook lekker persoonlijk gehouden. Ook bloopers erbij, haha. Lieke: We hebben hier echt supermooie reacties op gekregen. Zelfs telefoontjes dat we eerst dachten dat we iets vergeten waren mee te geven of dat er wat mis is gegaan, maar dat ze dus wilden zeggen dat ze het fantastisch vonden. Dat mensen de moeite nemen om dat te doen heeft ons heel erg goed gedaan. Helemaal in het begin hadden wij een post online gezet dat we niet met thuisbezorgen gingen starten, omdat we de beleving heel erg belangrijk vonden. Daar kregen wij dus nu reacties op van mensen dat het ons toch gelukt was.

Jeroen: Voor de lunch zijn we nu dicht, zodat we ons goed voor kunnen bereiden op de boxen. ’s Avonds draaien we gewoon het diner, maar met de helft van de capaciteit. Hierdoor moet je mensen teleurstellen, maar kun je ze wel door middel van Hunker at Home een alternatief bieden. Ook voor grotere groepen die we hier uit elkaar zouden moeten zetten, is de box geschikt.

Check de Facebookpagina van Restaurant Hunker!

Restaurant Hunker - Facebook