In deze speciale blog 'Veer zeen Zitterd' lichten wij elke dag een lokale ondernemer van Sittard uit. Door de Corona crisis is de historische binnenstad van Sittard tijdelijk niet meer zo druk en gezellig als eerst. Echter kun je natuurlijk nog steeds terecht bij lokale ondernemers voor de mooiste en lekkerste producten, maar dan op een ietwat andere, veiligere manier!
Vandaag komt Ferrum by Tom aan bod! Lees hieronder het interview.
Vertel ons eens iets meer over je zaak! Ik ben Tom en dit is mijn winkel Ferrum. Ik heb sinds 2016 deze zaak overgenomen van de vorige eigenaar. De zaak bestaat hier al sinds 2004. Ik was al langer dan tien jaar in dienst en ik heb altijd geroepen dat ik ook zo’n zaak wilde hebben. Mijn vorige manager heeft het mogelijk gemaakt voor mij om deze zaak over te nemen. Hij is in Maastricht een nieuwe zaak begonnen. Ik wilde eigenlijk ergens anders een zaak starten, maar het risico was een stuk kleiner om een bestaande locatie over te nemen dan ergens anders iets nieuws te beginnen. De laatst jaren was ik toen al het gezicht van de winkel, dus het voelde het ook echt goed om te doen.
Heb je altijd al je eigen winkel gewild? Van jongs af aan had ik hele brede interesses. Ik wilde kapper worden, automonteur, een eigen restaurant beginnen, haha. Ik heb eigenlijk wel altijd een eigen zaak gewild. Waarin was nog een beetje de vraag. Ik heb eigenlijk een opleiding Interieur en Vormgeving gedaan. Toen kwam ik in deze winkel als stagiaire. Ik moest ergens stagelopen waar ze ook iets deden met interieur. Toentertijd verkochten we meer dingen voor in huis dan horloges of sieraden. De keuze was toen bijvoorbeeld stagelopen bij Intratuin of een Ikea. Dat zag ik mij niet zo snel doen. Toen ben ik hier terecht gekomen. Ik ben er toen ook achter gekomen dat ik eigenlijk de foute opleiding deed. Ik ben toen een opleiding voor detailhandel gestart. Kon in studeren en hier in de winkel vier dagen werken. Ik keek wel erg tegen mijn manager op. Het werk beviel mij ook heel erg goed. Daar voelde ik mij heel erg in thuis. Ik ben altijd trouw in dienst gebleven. Mijn manager zei ook altijd: als je trouw in dienst blijft, dan komen we er samen wel uit later. En gelukkig is hij zijn belofte nagekomen.
Toen corona kwam, wat ben je toen gaan doen? In het begin ben ik heel actief geweest op social media. Ik heb ook de service aangeboden om dingen thuis af te geven bij klanten. In deze branche komt dat niet vaak voor, omdat mensen toch willen voelen en passen. De doorloop in mijn zaak is er altijd toch wel geweest. De openingstijden heb ik wel wat aangepast in het begin. Mijn omzetten lopen wel terug, maar ik heb altijd wel genoeg te doen gehad in de winkel. Ik heb er ook even aan gedacht om reparaties van horloges aan huis te doen. Echter had ik het eigenlijk te druk om dit aan te bieden aan mensen. Daarnaast hebben we ook een webshop en daar ben ik meer tijd in gaan steken, zodat vrijwel alle producten in mijn webshop staan. Ik heb meer dan 2000 producten, dus er gaat veel tijd in zitten om dat allemaal online te krijgen. Je merkt dat mensen in je winkel komen, omdat ze online iets hebben gezien. Ze kopen dan toch niet online, maar bezoeken toch liever even de winkel. De webshop is een verlengstuk van je winkel. Je ziet de mensen met hun mobiel dan in de winkel komen. Verjaardagen gaan natuurlijk ook gewoon door in de corona-tijd. Mensen hebben dan een gunfactor voor je. Ze kopen liever hier een cadeautje bij de lokale ondernemer.
Je verkoopt niet alleen horloges en sieraden zie ik. Ik verkoop ook interieur spullen. Dit deed ik eerst wat minder, maar door corona zijn mensen meer aandacht gaan besteden aan hun huis. Ze zitten meer thuis en daar steken ze eerder hun geld in dan in sieraden. Ik ben hierdoor ook mijn inkoop bewust anders gaan doen. We hebben al wat leuke spullen ingekocht die snel de deur uit vlogen, dus daar zal ik zeker rekening mee houden als ik de volgende keer weer op inkoop ga.