In deze speciale blog 'Veer zeen Zitterd' lichten wij elke dag een lokale ondernemer van Sittard uit. Door de Corona crisis is de historische binnenstad van Sittard tijdelijk niet meer zo druk en gezellig als eerst. Echter kun je natuurlijk nog steeds terecht bij lokale ondernemers voor de mooiste en lekkerste producten, maar dan op een ietwat andere, veiligere manier!
Vandaag komt Upsprings aan bod! Lees hieronder het interview.
Wat een coole winkel, vertel er eens over! Ik ben Frank en ben winkelmedewerker hier bij Upsprings. Samen met mijn collega Tobias. Ik werk hier zelf vanaf begin van dit jaar. Ik heb hiervoor wel al in de detailhandel gewerkt, bij PL-Line in Maastricht. De twee winkels horen ook bij elkaar. We verkopen hier hele mooie merken zoals Stone Island, Dsquared, Casablanca. We hebben ook een hele diverse damescollectie met Patrizia Pepe, Parosh en ga zo maar door.
Hoe lang ligt de winkel al hier? Al een aantal jaren. De winkel had eerst een andere naam. De winkel was eerst van iemand anders. Zij deed het samen met de huidige eigenaar.
Hoe zijn jullie als winkel omgegaan met de corona crisis? Het begon eigenlijk met Sint Joep. Dat was het moment waarop iedereen de ernst van de situatie inzag. We zijn wel opengegaan tijdens Sint Joep, maar er was zoveel commotie omheen dat we hebben besloten om na een uurtje de deuren weer te sluiten. Puur voor de veiligheid, want je weet niet wat de situatie brengt en hoe we ermee om moesten gaan. Dus vanaf toen zijn we gesloten geweest tot ongeveer 1,5-2 maanden later.
Hebben jullie in die anderhalve maand iets anders gedaan om de mensen te kunnen bedienen? We hebben private shopping mogelijkheden aangeboden. Ook om zo de anderhalve meter afstand in de winkel te kunnen waarborgen. Ook hebben we veel nagedacht over: wat kunnen we doen als we straks weer opengaan? Gelukkig heeft de overheid daar duidelijke regels voor opgesteld, dus die hanteren we ook. Ook hebben we een webshop via de naam PL-Line waarmee we konden blijven verkopen. Natuurlijk steeg de online verkoop, dus dat was wel fijn om te zien! Het is nu natuurlijk een stuk rustiger in de zaak. Alleen ik zie wel dat de laatste weken het weer steeds drukker wordt. Langzaamaan, dat wel. We houden nog het maximumaantal van vier mensen in de winkel aan. We nemen ook meer de tijd voor mensen. Buiten hebben we een zuil staan met desinfectiemiddel zodat de mensen daar al hun handen kunnen ontsmetten. Als mensen iets hebben gepast, dan stomen we ook meteen daarna de aangeraakte kleding. Deze kleding wordt dan 24 uur lang weggehangen. De kleding wordt dan dus niet meteen terug in het rek gehangen vanwege de veiligheid en hygiëne.
Slim idee! Deden jullie voorheen ook aan private shopping? Ja, die optie is er altijd wel geweest, maar nu was dat de enige mogelijkheid voor mensen om nog te kunnen shoppen in de winkel. Mensen konden een afspraak inplannen op één dag in de week. Als je echt gericht bij ons wilt shoppen, kan dat nu nog steeds dus. Daar doen we nooit moeilijk over.
Ben je meer kleding op social media gaan posten? Jazeker, dat linken we dan door naar onze webshop. We hebben elke dag wel één of twee posts op Facebook en Instagram. Ook dat deden we altijd al. We zien social media ook echt als een essentieel communicatiemiddel.
Wat vind je een leermoment door deze hele situatie? Ik denk dat we als team en als bedrijf zijnde heel goed hebben geschakeld. De sluiting, tijdens de sluiting, de weg naar meer private shopping en het online gedeelte. Vooral ook hoe je zo’n situatie doorkomt en dat je creatief om moet gaan met deze situatie. Ook het meer tijd kunnen nemen voor de mensen is wat moois wat hieruit voortkomt.